بعد از یازده سال بازخوانی یک یادداشت

ستیز با توهم عجیب رسانه ای!

هر کار می کنم که نگویم نمی شود انگیزه سکوت فراهم نمی شود بیشتر ما که به بعضی رسانه ها دسترسی داریم؛ بعد از مدتی گرفتار توهم عجیبی می شویم و فکر می کنیم ما که می توانیم فلان حرف را در روزنامه و مجله و سایت و خبرگزاری بنویسیم و دست جماعت بدهیم ؛ لزوما از بقیه بیشتر می فهمیم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ستیز با توهم عجیب رسانه ای!

به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، «پویا محسنی» روزنامه نگار در یادداشتی به‌عنوان «ستیز با توهم عجیب رسانه ای!» آورده است؛

هر کار می کنم که نگویم نمی شود انگیزه سکوت فراهم نمی شود بیشتر ما که به بعضی رسانه ها دسترسی داریم؛ بعد از مدتی گرفتار توهم عجیبی می شویم و فکر می کنیم ما که می توانیم فلان حرف را در روزنامه و مجله و سایت و خبرگزاری بنویسیم و دست جماعت بدهیم ؛ لزوما از بقیه بیشتر می فهمیم.

بعضی از دوستان و همکاران ما حتی گمان می کنند اصل چیزی هست که آنها می گویند و حتی بعد از آنکه معلوم میشود چه حرف های اشتباه ی گفته و نوشته اند کوتاه نمی آیند و به حرفشان ادامه می دهند.

تازه اینها را برای جماعت که دستی در رسانه دارند بیان کردم که یک قشری هم هستند که از رسانه و رسانه ای بودن سو استفاده میکنند و به آنان کاسبان رسانه گفته میشود که در اینجا به آنان نمی پردازم.

این همان توهم عجیب و غریبی است که دسترسی به رسانه ها برای بعضی از ما ایجاد کرده است.

آن وقت فکر می کنیم چیزی که می گوییم یا می نویسیم باید جایگزینی چیزی شود که هست و بعضا با ادبیاتی نامتعارف بر جماعتی که به حرف ما اعتنا نمی کنند می شوریم و تا از اریکه قدرت به زیر شان نکشیم یا تهدیدشان نکنیم ول کن نیستیم!

غلبه این توهم بر بعضی از ما چنان است که فکر می کنیم قرار است ما افراد (مدیران و مسوولان ) را عزل و نصب کنیم!

یا قرار است ما اینان را بزرگ و کوچک کنیم! و در صورت لزوم برای مردم نسخه بپیچیم. در صورتی که این توهم را شاید روش اشتباه ارتباط و تعامل مدیران روابط عمومی ها یا رسانه- قدرت برای ما پدید آورده است.

در فضای که مخاطب اسم و عددی است برای درج در شناسنامه نشریه یا رسانه یا استفاده از آن مذاکرات برای گرفتن آگهی یا رپرتاژ یا درآمد زایی انگار راهی جز این نیست. اما میشود و می توان و باید رسانه واقعی را از بولتن روابط عمومی ها و طیف و جناح بندی و برعکس تشخیص داد ، میشود در دوره جدید که شهروند – خبرنگار جای خود را باز کرده است با ارتقا دانش رسانه ای راهی برای حذف این سو استفاده کنندگان از رسانه پیدا کرد.

در زمانی که پیمانکاران رسانه ای با قدرت هر چه تمام صاحبان فکر و اندیشه را در حوزه رسانه به کناری می زنند و با لابی های قدرت شان منافع کشور یا استان را نادیده می گیرند نباید توقعی داشت که رکن چهارم دموکراسی باشیم و زمینه توسعه همه جانبه را فراهم سازیم.

اما واقعیت غیر از آن است که خیلی از ما در مسیر توهم عجیب رسانه ای گمان کرده ایم. در اطراف ما آدم های زیادی زندگی می کنند که البته اقسام مختلفی دارند. مردمی که زندگی ، رفت و آمد و کسب و کارشان را از همه ما بهتر بلدند.

روش رفتار در خانواده هائ شان را می شناسند بدون اینکه خبرنامه هائ ما ( روزنامه یا سایت یا نشریات ) را بخوانند و در حوزه های اجتماعی و فرهنگی – حتی ضریب رفتارهای سیاسی – از بسیاری از ما سال ها جلوترند.

هر چه می کنیم ، نمی توانیم از این جماعت وسیع چشم بپوشیم و به دسته های مغرور و رفقای رسانه یا روابط عمومی مان توجه کنیم که سال های طولانی است بعضا برای دغدغه هائ شخصی خودشان کار می کنند.

گام نهادن در این راه و همرنگ جماعت نشدن بسی سخت و دشوار است؛ اما همیشه نتیجه هائ بزرگ از میان کارهای سخت و دشوار بیرون می آیند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه های گزارش خبر

تیم خبری گزارش خبر

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پایگاه خبری گفتمان یزد

پایگاه خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

پایگاه اطلاع رسانی اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

پایگاه اطلاع رسانی مشارکت

اجلاس ملی مشارکت در ساخت

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر

سرمایه نگر پایگاه مستقل تحلیل و آموزش بازارسرمایه

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

پایگاه اطلاع رسانی معدن پیشرو

معدن پیشرو؛ پیشرو در صنعت معدن کشور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

پایگاه خبری تصمیم 24

پایگاه خبری تصمیم 24

پایگاه رسمی اخبار و رویدادهای ملی و بین المللی تصمیم24

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما